Godt i gang med praksisnær forskning og udvikling

Kommentar

Kommentar af Hanne Troels Jensen, formand for forskningspolitisk udvalg og Niels Egelund, formand for rektorkollegiet, Danske Erhvervsakademier

Opslåede bøger - analyse

I 2013 fik erhvervsakademierne sammen med professionshøjskolerne en ny opgave med praksisnære og anvendelsesorienterede forsknings- og udviklingsaktiviteter. Det blev samtidig besluttet at vores håndtering af opgaven skulle evalueres i 2019. Nu er evalueringen kommet og den tegner heldigvis et klart billede, som ganske flugter med det vi ser i vores daglige arbejde i sektoren. Omfanget af produkter og videnproduktion er vokset markant siden 2013. Antallet af forsknings- og udviklingsprojekter på erhvervsakademierne er steget markant fra starten i 2013. Det samlede volumen målt i projektomkostninger, som ligger indenfor den såkaldte Frascati-manuals definition af forskning og udvikling, er også steget markant. Frascati-manualen definerer forskning og udvikling som skabende arbejde foretaget på et systematisk grundlag for at øge den eksisterende viden, samt udnyttelsen af denne viden til at udtænke nye anvendelsesområder. Fra 2013 til 2018 er der sket en stigning i andelen af FoU-projekter, som falder indenfor definitionen, fra 58% til 84%. Den gennemsnitlige andel for hele perioden er oppe på 72%. Det viser tal fra en analyse fra EVA Danmarks Evalueringsinstitut, som indgår i evalueringen.

FoU-projekter på erhvervsakademierne i tal

 

2013

2017

2018

Antal

Omkostninger

Antal

Omkostninger

Antal

Omkostninger

31

7 mio. kr.

132

29 mio. kr.

113

22 mio. kr.

 

Tallene er hentet i en rapport fra EVA Danmarks Evalueringsinstitut, som hedder "analyse af professionshøjskolernes og erhvervsakademiernes FoU-aktiviteter 2013-2018". Rapporten er en delaf evalueringen - den kan hentes her

Som erhvervsakademier lægger vi vægt på, at vores arbejde med forskning og udvikling er tæt knyttet til vores position som leverandører af praksis- og anvendelsesorienterede videregående uddannelser rettet mod den private sektor. Arbejdsmarkedet udvikler sig med rivende hast i disse år, så FoU-projekter er for os et middel til at sikre, at vores uddannelser hele tiden er ajour med den nyeste faglige udvikling. Over halvdelen (58%) af vores FoU-projekter er gennemført med en samarbejdspartner fra praksis, dvs. en virksomhed og/eller en offentlig institution  mens lidt over en tredjedel (38%) er gennemført i samarbejde med en eller flere videregående uddannelsesinstitutioner. Hvert syvende (15%) er gennemført med en international samarbejdspartner.

Samarbejdet er godt for vores uddannelser, det motiverer såvel de studerende som deres undervisere, men vi lægger vægt på at der er tale om et gensidigt samarbejde, som også er udbytterigt for vores partnere fra praksis. Vi lægger også stor vægt på at den viden vi er med til at skabe bliver tilgængelig for hele samfundet. Derfor har vi opbygget en samlet portal på internettet – eaviden.dk – hvor alle interesserede kan finde præsentationer af samtlige vores projekter, både de igangværende og de afsluttede. De vigtigste projektaktiviteter og resultater formidles kort og koncist og man kan finde kontaktinformationer på de centrale ressourcepersoner og links til videnprodukter, som er leveret i projekterne.

Fagfællebedømmelse er en vigtig del af vores forskningsprojekter, men det er sjældent den peer-reviewede artikel i et internationalt videnskabeligt tidsskrift, som er endemålet for dem. De fleste af vores projekter formidler deres resultater i form af rapporter, working papers, dedikerede web-sites, blogs, events og artikler i fagpressen for at nå ud til virksomhederne.

Hent evalueringen her Viden om sektorens forskningsprojekter kan findes på portalen eaviden.dk