Vi er i fuld gang med et intensivt reparationsarbejde på uddannelserne

DKEA mener

De studerende på erhvervsakademierne har klaret over et år med Corona imponerende godt.

Niels Egelund, rektor på Erhvervsakademi Kolding

Debatindlæg af Niels Egelund, formand for Rektorkollegiet i Danske Erhvervsakademier.

Det har været en utrolig positiv overraskelse at se, hvordan godt de unge mennesker har klaret sig gennem krisen.

Når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at de mange måneder med afstand har haft en pris, og at opgaven på erhvervsakademierne i høj grad nu handler om at få repareret. Og det handler især om trivsel.

Over et år med nedlukninger, Corona og afstand har gjort det endnu tydelige for os, at læring i høj grad også har en afgørende social dimension, som vi ikke må undervurdere. Som tiden er gået, er det blevet meget tydeligt, hvor vigtigt det sociale er for de unge.

Trivsel og især mistrivsel fylder på en helt anden måde nu, og derfor er det helt tydeligt, at vi haft at gøre med to meget forskellige typer af nedlukning i vores sektor siden marts 2020.

To forskellige nedlukninger

Den første var i foråret 2020, da pandemien ramte. Her var stort set al fokus på, hvordan vi kunne rykke undervisningen online. Vi skulle lære at bruge Teams, Zoom, breakout-rooms og de bedste måder at undervise på, når studerende og underviserne sad bag en skærm med tændt kamera.

Lidt over et år efter kan vi konstatere, at den opgave blev løst forbilledligt godt. De studerende, underviserne og alle medarbejderne på erhvervsakademierne omstillede sig på kort tid med en hastighed, ingen havde troet var muligt. Det er ganske enkelt imponerende.

Som 2020 skred frem, ændrede opgaven og fokus sig. Hen over sommeren kunne akademierne i varieret omfang åbne igen og byde både studerende og medarbejdere indenfor.

I december blev alle sendt hjem igen. Her stod det hurtigt klart, at der var der tale om en nedlukning af en helt anden karakter. Både studerende og medarbejdere var blevet fortrolige med de tekniske muligheder, vi kunne også tage imod nye studerende på vinteroptaget, selv om det var uden fysisk fremmøde.

Fokus på trivsel her anden gang

Denne nedlukning kom i høj grad til at handle om trivsel. Udfordringen med trivsel er på ingen måde afgrænset til uddannelsesinstitutionerne, men det fylder enormt meget under anden nedlukning, når de sociale behov ikke bliver opfyldt i andre sammenhænge.

Ud over det sociale hører vi også fra de studerende, at uvisheden har været og er særlig hård. Den ene dag får de at vide, at de kan møde op om en uge, men det bliver så rykket en måned.

Vi er allerede godt i gang med reparationsarbejdet. Nærheden til de studerende er enorm vigtig, og den forsøger akademierne at styrke på mange måder. Et eksempel er at skabe studiegrupper, hvor underviserne har en større rolle. Her er fokus på at styrke dialogen med medstuderende og undervisere.

Erhvervsakademierne har også tradition for og gode erfaringer med aktiv og opsøgende studievejledning, og her er vi i gang med at opruste at opruste flere steder. Fx ringer de på nogle akademier rundt til samtlige studerende.

Det er endnu for tidligt at gætte på, hvor stor opgaven bliver, men vi er ikke i tvivl om, at den fælles trivsel bliver en af de største opgaver en rum tid endnu.

Debatindlægget er bragt i Altinget den 3. maj 2021 i redigeret form.