Styrke erhvervsakademierne som leverandør til det private arbejdsmarked
En central del af erhvervsakademiernes sektorstrategi er at sikre en endnu bedre overgang til privat beskæftigelse og start af egen virksomhed.
Erhvervsakademierne dimittender får for 90%s vedkopmmende ansættelse i den private sektor. Flere prognoser har vist, at der vil være et øget behov for dimittender med stærke fagligheder frem mod 2025. Samtidigt er der uddannelser, der har måtte dimensioneres. Projektets formål er at sikre det korrekte arbejhdsmarkedsmatch for dimittenderne gennem en række tiltag:
- Analyse af årsager til ledighed
- Udpegning af beskæftigelsestruede uddannelser
- Udpegning af uddannelser med paradoksproblemer
- Styrket karrierevejledning
- Bedre brancheanalyser
- Styrket indsats for beskæftigekse af internationale studerende.
Projektperiode
2018-2021
Projektpartnere
Hele erhvervsakademisektoren
Milepæle og leverancer
Aktivitet |
Leverance |
Udpegning af beskæftigelsestruede uddannelser |
Early warning–liste med beskæftigelsestal for dimensioneringstruede uddannelser |
Analyse af sammenhænge ift. de regionale arbejdsmarkeder |
Udpegning af uddannelser med paradoksproblemer og orientering af berørte uddannelsesnetværk med henblik på afklaring
|
Vurdering af årsager til ledighed
|
"Værktøjskasse" til netværkene, som de kan bruge, når de skal vurdere årsagerne til ledighed
|
Karrierevejledning til ansøgere/studerende
|
Koncept til studie- og professionsforberedende samtaler |
Professionsfaglig opkvalificering af studenter til tekniske uddannelser |
Etablering af fælles ”praktikum” ift. en række tekniske erhvervsakademiuddannelser |
Styrket indsats for beskæftigelse af internationale studerende
|
Igangsætning af konkrete aktiviteter fra E2E(Education to employment)-katalog i uddannelsesnetværk – herunder statistik vedr. andelen af internationale studerende i praktik i DK i alle årene 2019, 2020 og 2021 med henblik på styrket indsats ift. praktik i DK.
|
Brancheanalyser i uddannelsesnetværk
|
Analyser af match/mismatch ift. arbejdsmarkedets kompetencebehov til den årlige afrapportering fra uddannelsesnetværkene |
Undersøgelse af de studerendes uddannelsesveje
|
Data om valgkriterier ift. KVU, Top up og/eller PBA. |
|
|