Efter- og videreuddannelse i tal

Erhvervsakademierne har et stort udbud af akademi- og diplomuddannelser på deltid. Der er et tæt samarbejde med arbejdsmarkedets parter og virksomheder om at sikre det rigtige udbud af efter- og videreuddannelse og udvikle det området.

Studerende med bog

Efter- og videreuddannelse opgøres dels som antal individuelle tilmeldinger til et kursus, men også i årselever. Årselever er et udtryk for aktivitetsomfang (ligesom ECTS-point). Som tommelfingerregel svarer en årselev til 37 timer om ugen i 40 uger, men forskellige kursusområder har forskellig tradition for i hvilket omfang (forventet) hjemmearbejde medtages, ligesom tilrettelæggelsesformen spiller en rolle. En årselev omfatter således flere personer. Nedenfor vises aktiviteten i antal årselever for de forskellige typer af efter- og videreuddannelse.

Der har været et fald i aktiviteten på næsten alle uddannelsestyper, dog er den steget for akademiuddannelserne.

I den videregående uddannelsessektor har erhvervsakademierne den største aktivitet på akademiuddannelserne. Professionshøjskolerne har også udbud af akademiuddannelser, mens universiteterne og andre institutioner ikke har noget nævneværdigt udbud af denne type uddannelser.

Det største udbud af diplomuddannelserne findes på professionshøjskolerne, hvor der er en række store uddannelser rettet mod det offentlige, fx den pædagogiske diplomuddannelse. På erhvervsakademierne udbydes for eksempel diplom i ledelse, den merkantile diplomuddannelse, softwareudvikling og it-sikkerhed.