Årets forskningsprojekt går tæt på bankrådgiveren

Nyhed

Mange bankrådgivere ser sig først og fremmest som en loyal rådgiver for kunden. Det viser projektet, der vinder prisen som årets forsknings- og udviklingsprojekt på erhvervsakademierne.

Klaus Hornebo Jensen og Jørn C. Nielsen

Hvordan skaber bankrådgiveren gode relationer til kunden? Det er et af de spørgsmål, der bliver stillet i projektet, der netop har vundet prisen som årets forskningsprojekt i Danske Erhvervsakademier.

Det er Klaus Hornebo Jensen og Jørn C. Nielsen fra Zealand – Sjællands Erhvervsakademi, der vinder prisen. En række banker, Roskilde Universitet og Copenhagen Business School har været partnere på projektet.

Projektet vinder, fordi det er et eksemplarisk projekt til at vise, hvordan erhvervsakademierne bruger forskning. Målet er, at både banker og uddannelser kan bruge den viden, projektet har frembragt. Og de studerende har allerede taget det til sig, fortæller den ene af vinderne.

”Nogle studerende har spurgt, om de må bruge projektet som en del af hovedopgaven. Samtidig kan de bruge det, før de kommer i praktik i en bank, for det kan være med til at forberede dem på, hvad de kommer til at opleve”, siger Jørn C. Nielsen.  

Forholdet til kunden er det vigtigste

Projektet fokuserer gennem interview blandt andet på, hvordan bankrådgiverne oplever sig selv i rollen som henholdsvis rådgiver og sælger. Bankrådgiveren har også en særlig rolle i forhold til at implementere nye regler. I projektet ser Klaus Hornebo Jensen og Jørn C. Nielsen nærmere på, hvordan bankrådgiveren navigerer i krydsfeltet mellem bankens kunder, kultur og regulering.

”I projektet har vi vist, at mange rådgivere først ser sig som loyal rådgiver for kunden og derefter som sælger. Det er relationen til kunden, der er brændstof på tanken, forklarer Klaus Hornebo Jensen.

Han tilføjer, at det har været stor opbakning til projektet blandt de banker, der deltager i projektet. Det er Møns Bank, Sparekassen Sjælland og Sydbank.

Bringer forskning i spil for virksomheder og studerende

Det er forsknings- og udviklingscheferne fra de otte erhvervsakademier, der har valgt projektet Bankrådgiveren i centrum – kundeforventninger, regulering og virksomhedskultur blandt de indstillede projekter.

...Det er relationen til kunden, der er brændstof på tanken...
...Klaus Hornebo Jensen

FOU-prisen, som den hedder, bliver givet til et projekt, der på den ene side anvender forskning på uddannelserne og på den anden side bringer ny viden i spil i virksomhederne.

Læs mere om projektet https://www.eaviden.dk/project/bankraadgiveren-i-krydspres-kundeforventninger-lovgivningskrav-og-virksomhedskultur/

Klaus og Jørn fik overrakt diplomet på Zealand af rektor Ulla Skaarup. Hun overrakte det på vegne på af Danske Erhvervsakademiers forskningspolitiske udvalg.

Det er anden gang, Danske Erhvervsakademier uddeler en pris for bedste forskningsprojekt på et af de otte erhvervsakademier.

Projektet bliver nu brugt i undervisningen, og resultaterne blev tidligere på året præsenteret og diskuteret på en konference.

Mere om forskningsprisen: /artikler/hvad-er-forskningsprisen

Se hvad Zealand skriver om projektet og vinderne: 

https://www.zealand.dk/arets-forskningspris-bankradgiveren-centrum/