Vi får viden i anvendelse

Debatindlæg af Rektor Henrik Larsen, Erhvervsakademi SydVest udgivet på Altinget.

Rektor på Erhvervsakademi Sydvest, Henrik Larsen
Henrik Larsen, rektor Erhvervsakademi SydVest

Der er stor debat om forskning i mange kredse i øjeblikket. Vel at mærke den universitære forskning, hvor udsigten til færre midler helt legitimt udløser stor debat mellem den primære bidragsyder (staten) og modtagerne (universiteterne).

I den forbindelse kan man som erhvervsakademi godt følt sig lidt overset. For på de ni erhvervsakademier foregår der rigtig meget anvendt forskning, udvikling og innovation. Og det foregår som regel i direkte samarbejde med det lokale erhvervsliv. På den måde bidrager de ni erhvervsakademier i høj grad til at sikre – ikke bare en vigtig regional videnspredning – men også til vidensopbygning i de små og mellemstore virksomheder. Virksomheder, der ikke altid har så let ved at tale det universitære sprog.

På Erhvervsakademi SydVest trækker vi det en tand videre, idet det er et krav, at alt vores arbejde med anvendt forskning, udvikling og innovation, altid skal kunne klare ”tre-punktstryk-prøven”: Det skal have relevans for

  1. vores uddannelser
  2. de involverede virksomheder, og
  3. det samfund vi er en del af

Udgangspunktet er derfor aktuelle problemstillinger, der kan omsættes i både undervisningen samt hos virksomheder. Inden vi går videre, skal det lige med, at vi til vores forskningsindsats modtager 2,3 mio kr. årligt, så ikke overraskende skal pengene også her fordeles med omhu.

Som erhvervsakademi er vores forretningsforståelse og kendskab til særligt små og mellemstore virksomheder en stor fordel, da vi hurtigt kan omsætte viden til virksomheder og fungere som videntranslatører.

Seneste eksempel herpå er akademiets samarbejde med VIKING Life-Saving Equipment A/S, hvor et innovationssamarbejde mellem virksomheden, akademiets nationale innovation center, undervisere og studerende blev til et idékatalog med mere end 100 idéer til Recycling/Upcycling af VIKINGs kasserede redningsflåder – både via den cirkulære økonomi og til skabelse af nye forretningspotentialer.

VIKING har netop indgået en ny samarbejdsaftale for 2016, hvor nye innovationer sættes i spil. VIKING deltager bl.a. som opgavegiver til årets innovationscamp for 145 bachelorstuderende sammensatte på tværs af uddannelser samt i vores pilotprojekt omkring talentudvikling af specielt akademiets internationale studerende.

Det er vores ambition, at alle forsknings- og udviklingsprojekter tager afsæt i aktuelle problemstillinger, og at resultaterne kan anvendes i praksis. Det vigtige for os er, at virksomhederne får adgang til både ny viden og kompetencer, og at vi er gearet til at understøtte vidensamarbejdet mellem virksomheder og uddannelse.

Derudover skal arbejdet og dets resultater omsættes til undervisning og medvirke til at udvikle kvaliteten af uddannelserne.

Dermed er de studerendes rolle i videnarbejdet et andet centralt punkt. Vores studerende er måske det vigtigste aktiv i forhold til at understøtte, at ny viden kommer i anvendelse i deres obligatoriske praktikperiode og efterfølgende som medarbejdere i virksomhederne i vores del af Danmark.

Vi er stolte over, at vi er medskabere i at udvikle mennesker, som skaber vækst og innovation i samfundet – men vi er også overbeviste om, at indsatsen kan gøres endnu bedre og endnu mere målrettet. Forudsætningen herfor er et endnu tættere samarbejde med virksomhederne og en endnu større grad af involvering af tid fra både akademi, studerende, uddannelses- og forskningsinstitutionerne, GTS’erne og især virksomhederne.

Intet kommer af sig selv, men som lokalt og regionalt forankret uddannelsesinstitution er samarbejde helt centralt.