Sådan forsker vi, case 4

Forskning i ny teknologi i modebranchen endte med nye uddannelser på KEA

Ny teknologi gør det muligt at lave modeller i 3D, når designere skal skabe nyt tøj. Forskningsprojekt i modellerne har ført til nye uddannelser på KEA Københavns Erhvervsakademi.

To bygningskonstruktører sidder ved pc og arbejder

Det begyndte som et forskningsprojekt om nye måder at producere tøj på i modebranchen. Projektet har indtil videre ført til nyt pensum, ændring i nogle af uddannelser på KEA Københavns Erhvervsakademi og planlægning af efter- og videreuddannelse af folk i modebranchen.

Arkitekter har i årevis arbejdet med at lave modeller eller prototyper i 3D, og det har kastet en masse nye muligheder af sig. På samme måde er modebranchen nu gået i gang med det, der hedder 3D Virtual Prototyping (3D VP), hvor det nu er muligt virtuelt at designe, konstruere og printe et stykke tøj.

Det fik et par undervisere på KEA til at lave et forskningsprojekt om teknologien, og resultaterne har indtil videre skabt nogle meget store ringe i vandet, fortæller uddannelseschef Louise Boel:

”Ny viden starter altid hos vores undervisere, og et par af vores tog blandt andet til Kina for at undersøge 3D VP nærmere. Det viste sig ret hurtigt, at den her teknologi ændrer meget af tænkningen og processerne i, hvordan modetøj bliver produceret,” forklarer hun.

Nye specialer er kommet til

Først handlede det om at få den nye viden ud til de studerende på uddannelsen til designteknolog og Design & Business.  De skulle lære om mulighederne, men det blev hurtigt til mere end ændring i pensum. 

”Vi har ændret vores fashion-specialer, så den her viden om nye teknologier nu er en integreret del af uddannelsen. De studerende er nødt til at vide, hvordan det virker, men vi fandt også ud af, at branchen sideløbende med vores studerende har brug for uddannelse i denne nye viden,” siger Louise Boel. 

Derfor er de på KEA nu ved at se på, hvordan de kan efter- og videreuddanne ansatte i virksomhederne i den nye teknologi.

Teknologien er ifølge Louise Boel så ny, at de studerende kan ende med at få et job hos en virksomhed, der ikke har taget den i brug. Derfor handler en del af undervisningen til fashion-specialerne nu om at gøre de studerende klar til at stå med den nyeste viden og omsætte den i fremtidige job.