Sådan forsker vi, case 2

Samarbejdet giver et løft af kvaliteten i forskningen

Er folk klar til at udskifte fysiske banker med digitale løsninger? Det forsøgte Susanne Nielsen og hendes kolleger at finde svar på i et fælles forskningsprojekt.

Susanne Nielsen og kollegerne i projektet

Er kunderne klar til at skifte de traditionelle banker ud med rene digitale løsninger?

Det ville Susanne Nielsen, der er chefkonsulent på Erhvervsakademi Midtvest, og to af hendes kolleger undersøge.

Men de fandt hurtigt ud af, at nogle kolleger fra IBA Erhvervsakademi Kolding også skulle være med, og forskellen var til at tage og føle på.

”Det gav et kvalitetsløft, fordi vi fik meget mere dialog helt fra begyndelsen. Begge akademier var med i styregruppe og selve projektet, og det gav virkelig nogle gode resultater,” fortæller Susanne Nielsen og tilføjer:

”Vi kommer jo meget bredere ud med et samarbejde. Vi kan nå ud til flere virksomheder, og vores netværk bliver næsten dobbelt så stort.” 

Næsten 40 procent af projekterne bliver til i samarbejde med andre videregående uddannelser

Samarbejdet betød også, at der kom flere vinkler på projektet. For selv om deltagerne i forskningsprojektet underviser på uddannelsen til finansøkonom, så har de forskellige baggrunde. To havde selv arbejdet i en bank, en var jurist og en underviser i kommunikation og markedsføring.

”Det betød, at vi i projektgruppen hele tiden kunne sætte spørgsmål ud fra et brancheperspektiv. De havde indgående kendskab til tankegangen, og det var med til at løfte projektet.” siger Susanne Nielsen. 

38 procent af forskningsprojekterne på eaviden.dk er blevet til i samarbejde med andre videregående uddannelsesinstitutioner. Ifølge Susanne Nielsen giver samarbejde med andre vidensinstitutioner helt naturligt et løft.

”Begge skal kunne se sig selv i det, og de kommer med forskellige forventninger, som projektet skal indfri”, forklarer hun. 

Og det er ikke sidste gang, Susanne arbejder med kolleger fra andre erhvervsakademier eller uddannelser.  

”Vi er klar til et nyt projekt, hvor vi også håber at have banker med som samarbejdspartnere. Vi har for nylig arbejdet sammen med teknologisk institut i et andet projekt. Så vi kommer helt sikkert til at have flere samarbejder”, siger hun. 

Projektet – der bestod af en undersøgelse blandt 1.600 kunder, viste, at en del kunder stadig vil have fysisk kontakt med bankrådgivere. Og det er især de unge, der gerne vil have kontakten.