Sådan forsker vi, case 7

Årets forskningsprojekt 2020

Det tætte samarbejde med erhvervslivet er ifølge Klaus Hornebo Jensen med til at føre forskningen helt ind i undervisningen på erhvervsakademierne. Projektet blev kåret til årets forskningsprojekt 2020.

Klaus Hornebo Jensen

Det er den gode relation til erhvervslivet, der kendetegner forskningen på erhvervsakademierne. Faktisk er den korte afstand til de regionale virksomheder og praksis slet ikke til at komme udenom.

Sådan lyder det fra Klaus Hornebo Jensen, lektor på Zealand, når han skal forklare, hvorfor han sammen med kollegaen
Jørn C. Nielsen havde en god oplevelse med deres forskningsprojekt om bankrådgiverens rolle. 

”Vi har generelt et meget fint samarbejde med erhvervslivet. Det er på mange måder selve vores eksistensberettigelse.
Langt de fleste af os har selv arbejdet i erhvervslivet i nogle år, så vi bruger vores netværk. Det gælder i forhold til at få virksomhederne ud på uddannelserne og ind i undervisningen, på karrieredage, og i forbindelse med de studerendes praktik,” fortæller Klaus Hornebo Jensen og tilføjer:

”Det var også gennem den gode regionale forankring og dialog med erhvervslivet, at vi kunne løfte røret og lave aftaler med Møns Bank, Sparekassen Sjælland og Sydbank om at deltage i vores forskningsprojekt.” 

Vi har generelt et meget fint samarbejde med erhvervslivet. Det er på mange måder selve vores eksistensberettigelse...
Citat Klaus Hornebo Jensen

Det tætte samarbejde betød, at Klaus og kollegaen Jørn fik mulighed for at interviewe en række medarbejdere i  p engeinstitutterne til projektet.

Senere præsenterede de to lektorer resultaterne for virksomhederne, og dialogen fortsatte. 

”Der har været en utrolig god stemning om det her fra virksomhedernes side,” siger Klaus Hornebo Jensen. 

Et tæt parløb mellem erhvervsakademier og virksomheder kan også læses i statistikken. I årene 2013-2018 blev 39 procent  af de registrerede forskningsprojekter således til i samarbejde med en virksomhed. 

Klaus Hornebo Jensen peger på, at den praksisnære forskning også kommer de studerende til gode, når resultater og  erfaringer bliver brugt i den daglige undervisning på uddannelsen til finansøkonom. Flere af de studerende har da også  brugt resultaterne fra projektet i deres egne afgangsprojekter. 

Forskningsprojektet "Bankrådgiveren i centrum" endte med at vinde prisen som årets forskningsprojekt i 2020.

Læs om årets forskningspris 2020.