Sådan forsker vi, case 6

Heidi og Søren har præsenteret deres forskning på mere end 30 måder - indtil videre

De to kolleger på Erhvervsakademi SydVest tænker kommunikation med lige fra begyndelsen af forskningsprojektet.

Digigrow2

Heidi Birkler og Søren Hansen har i flere omgange forsket i, hvad der virker for virksomheder med en god forretning på nettet.

Og det er vigtigt, at resultaterne af forskningen ikke ligger og samler støv, forklarer de to lektorer fra Erhvervsakademi SydVest.

”Når vi har fundet ud af noget undervejs i projektet, så har vi fortalt om det. Vi har ikke ventet på, at projektet var helt færdigt. Vi har snart præsenteret forskningen på 30 meget forskellige måder,” fortæller Heidi.

Lektorerne underviser blandt andet på uddannelsen til markedsføringsøkonom, og her bliver de studerende præsenteret for dele af Heidi og Sørens forskning.

”Vi har blandt andet præsenteret de studerende for data fra en survey, og så bad vi dem fortælle, hvad de lagde mærke til,” forklarer Søren.

De to kolleger har sammen gennemført to forskningsprojekter om, hvad der adskiller de særligt succesfulde virksomheder på nettet fra andre.

"Vi tænker det med fra begyndelsen af projektet"

Det er ingen tilfældighed, at deres nyeste projekt foreløbig har ført til så mange forskellige former for kommunikation.

Heidi Birkler og Søren Hansen brugte helt fra begyndelsen af projekterne tid på at tænke i kommunikation.

Det var vigtigt ikke at vente til projektet var slut, og der er stor forskel på vidensprodukterne: Fra en hjemmeside for projektet, over webinarer med 100 deltagende virksomheder, pressemeddelelser og en video til erhvervslivet til præsentation for kolleger på strategidage.

”Vi har fra begyndelsen haft en klar strategi for vores måde at formidle vores resultater på,” lyder det fra Heidi.

Hun og Søren er heller ikke i tvivl om, hvad de vil anbefale andre, der skal i gang med et forskningsprojekt på erhvervsakademierne:

”Kommuniker om projektet gennem hele projektperioden og ikke kun, når det er afsluttet. Skriv om delresultaterne undervejs og gør det til en selvstændig opgave i projektet at kommunikere.”